Filosofie en ontwerpen

June 29, 2017

 

Kort geleden was ik bij de onderwijsconferentie 'De Leeromgeving van de Toekomst'. Een interessante bijeenkomst georganiseerd door het Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, met als doel om ontwerp en de vernieuwingen van leeromgevingen samen te brengen. Ik vond met name de presentatie van Henk Oosterling, filosoof, interessant. Deze is blijven hangen.... hij raakte mijn inzien de essentie van ontwerpvraagstukken. Namelijk voor wie doe je het?

 

Wie?

 

Het lijkt bij leeromgevingen een makkelijk antwoord; voor de leerlingen en docenten. Maar dat is niet voldoende. Wie zijn deze mensen? Wat voor een mensen leiden we op voor de samenleving? Wie willen we dat ze worden?

 

Ontwerpers en filosofen werken beide aan het ontwerpen van- en vormgeven aan de toekomst. Hoe die toekomst eruit ziet weet niemand. Technologie verandert snel, sneller dan gebouwen dat kunnen in ieder geval. Maar veranderen mensen in de kern in de toekomst ook? Verandert de essentie van de mens? En hoe veranderen omgevingen daarin mee? Interessant hè?

 

Wat kunnen ontwerpen en omgevingen bijdragen aan de innerlijke ontwikkeling? Op welke manier kunnen ze de unieke kwaliteiten die in elk mens zitten tot bloei laten komen? Dat is toch de essentie van een leeromgeving? En niet alleen van een leeromgeving.

 

We zaten met de conferentie in een voormalige kazerne die getransformeerd was tot school en allerlei prijzen had gewonnen. Een oud gebouw dat van oorsprong geen onderwijsomgeving was. Een flexibel gebouw dus. Een plek waar het 'personeel' van de conferentie leerlingen waren. Leerlingen leren hier vaardigheden, sociale omgangen, delen kennis, niet veel anders dan veel vroeger. De nieuwe technologische ontwikkelingen hebben niet gezorgd voor grote veranderingen in het gebouw zelf. En als we die niet kunnen voorspellen is het ook niet handig daarop te ontwerpen, toch?

 

Waar ontwerp je wel op dan?

 

Op plekken waar mensen op hun best kunnen zijn en tot bloei kunnen komen. Of dat nu een onderwijsgebouw is of een kantoorgebouw of een horecagelegenheid, ik denk dat dat niet uitmaakt. Waarschijnlijk is de ideale leeromgeving zelfs een combinatie van alle drie.

Niet echt te categoriseren dus en ongrijpbaar. Maar een aantal deelsessies bij de conferentie toonden in ieder geval aan dat ontwerpend onderzoek naar (leer)omgevingen kan bijdragen aan de discussie over wat nu echt belangrijk is en wat daar ruimtelijke kansen en uitdagingen bij zijn; het gesprek en ontwerp openbreken tot een filosofisch dialoog over het vormgeven van de toekomst.

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Uitgelichte berichten

Verdichting rondom Den Haag HS flink in de publiciteit

March 18, 2019

1/8
Please reload

Recente berichten

August 6, 2019

Please reload

Archief