Stedenbouwkundige werkzaamheden & supervisie Rivium in Capelle aan den IJssel

Een hoogstedelijke stadswijk met een menselijke schaal

 

Stedenbouw

impressie van het Marktplein

Het Rivium is in de jaren '90 opgezet als perifere werklocatie langs de A16. Het huidige bedrijvenpark heeft sinds de bouw ervan in de jaren ‘90 altijd voor een groot deel leeg gestaan en is van lage kwaliteit. Rivium is aangewezen als verdichtingslocatie voor ca. 5000 woningen en 5% niet-woon programma en zal daarmee transformeren naar een hoogstedelijk nieuwe stadswijk. Daarbij wordt sterk ingezet op een wijk met een menselijk en leefbaar karakter en schaal. Een wijk waar mensen gelukkig zijn en waar ze zich mee kunnen identificeren, trots op zijn.

Door het ontwikkelen van een sterke identiteit en door samenhang te creëren in de stedelijke structuur en de beeldkwaliteit ontstaat een onderscheidende kwaliteit en unieke wijk voor deze regio. De woonwijk Rivium krijgt haar eigen identiteit door gebruik te maken van het bestaand DNA in combinatie met een rijke programmering van de bouwblokken en de buitenruimtes, een hoge dichtheid, een gelaagdheid en een diversiteit aan inwoners en gebruikers.

Dit eigen karakter kan omschreven worden als eigentijds en vooruitstrevend, een pionierskwartier.

 

Locatie. Rivium - Capelle aan den IJssel
Opdrachtgever. Gemeente Capelle aan de IJssel
Omvang. ca. 30 ha totaal, ca. 5500 woningen en 5% niet-woon programma
Ontwerp. 2021 - heden
Uitvoering. vanaf 2026 Visualisatie. KAS i.s.m. HUE Visuals
Maquette. Made by Mistake

Supervisie
Visievorming verschillende deelgebieden
Stedenbouwkundige principes incl. beeldkwaliteit

“Rivium gaat in de toekomst ongeveer 5.500 woningen tellen, zowel koop- als huurwoningen in verschillende prijscategorieën. Ook wordt er ruimte gemaakt voor voorzieningen op het gebied van horeca, zorg, sport, onderwijs en recreatie. Groen en duurzaamheid spelen een belangrijke rol in de plannen. Er wordt daarnaast ruim baan gemaakt voor fietsers en voetgangers én openbaar vervoer, zoals de ParkShuttle, de waterbus en de watertaxi. ”

Wethouder Harriët Westerdijk

vogelvlucht impressie

Het plangebied ligt omsloten door de A16, een verlengstuk van de ringweg van Rotterdam, het groene Kralingseveer en ligt met de kop aan het water van de Nieuwe Maas. Kenmerkend voor het Rivium is het Zalmhuis en de grote Rivium Boulevard die als centrale as door het gebied loopt, richting de Maas.

De openbare ruimte en bebouwing wordt getransformeerd naar een aangename groene leefomgeving, die aansluiten op de kwaliteiten van het gebied. Er liggen kansen om het gebied beter te verbinden, woon en werk kwaliteiten toe te voegen en het versteend bedrijventerrein te vergroenen. Daarnaast liggen er kansen om de langzaam verkeersroutes te introduceren en goede OV verbindingen te stimuleren.

Het programma van de nieuwe bebouwing bestaat uit wonen, werken en leisure met collectieve buitenruimtes binnen de bouwblokken. Deze buitenruimtes zijn verbonden met het park en/of de boulevard. Het waarborgen van het doorwaadbaar stedelijk weefsel zorgt voor een luchtigheid en een menselijke schaal in de hoge dichtheid van de nieuwe woonblokken. De afwisseling van identiteit in de architectuur moet zorgen voor een diversiteit aan woonmilieus en woonkwaliteiten.

Kernwaarden

De stedelijke ontwikkeling van het Rivium wordt gebaseerd op de volgende kernwaarden:

  • Hoogwaardige publieke en collectieve ruimtes, die groen en robuust zijn, programmeerbaar en flexibel;

  • Entreegebieden die het plein en Waterfront visueel markeren;

  • Een duidelijk herkenbaar hart: het Marktplein en het Maasplein;

  • Een stedelijk weefsel van straten en stegen, goed doorwaadbaar, met genoeg doorsteken en routes, en met een groene uitstraling;

  • Met een sterke verbinding tussen het leven binnen en buiten;

  • Met toekomstbestendige mobiliteitsoplossingen (OV, mobiliteitshubs, fietsen) en bijpassende infrastructurele voorzieningen, die comfort geven bij verplaatsingen en bijdragen aan ontmoeting en interactie.

luchtfoto huidige situatie

plankaart proefverkaveling

Karakterzones van het Rivium

Samenhang

Binnen de diversiteit aan karakterzones is samenhang essentieel. Een aantal elementen dragen bij aan de samenhang binnen het gebied. In het Gebiedspaspoort 2.0 is eerder al gekozen voor een uniforme benadering van de volumetrische opzet van de bouwblokken. De bewezen prettige maat en schaal van de stadsblokken heeft een basis bouwhoogte van 6 lagen met mogelijk 2 lagen daarop in een set-back. Bovenop deze stedelijk laag van 6+2 staan hogere gebouwdelen die in balans t.o.v. elkaar geplaatst zijn. Daarnaast draagt een heldere keuze in materialisatie en beeldkwaliteit, van zowel gebouw als buitenruimte, bij aan een samenhangende uitstraling van het gebied in een stadswijk waar gewoond en gewerkt wordt.

Specials

Een aantal verbijzonderingen in de ruimtelijke opzet helpen mee met het articuleren van de verschillende karakterzones in de structuur. Dit zijn gebouwen die zorgen voor het markeren van een plek of voor het inkaderen van de (openbare) ruimte en heten 'specials'.

Enkele principes uit het beeldkwaliteitplan

“Je stapt in op de rijdende trein genaamd Rivium met als doel de toekomstige inwoners en gebruikers van het gebied een stem te geven. Zorgen dat het een plek is waar mensen gelukkig wonen, verblijven, werken en recreëren. Met een prachtig nieuw Waterfront en Marktplein als de twee unieke plekken van de wijk. Met een top team werken we in stapjes naar het waarmaken van deze ambities. Door visievorming, kaders te stellen en te inspireren.”

 

Valerie Koppelle
Stedenbouwkundig supervisor Rivium

Meer weten over dit project?